Odnawianie floty wąskokadłubowej Air France idzie pełną parą. 23 lipca br. w Mirabel w Kanadzie francuska linia odebrała 45 z 60 zamówionych A220-300, które zastępują we flocie airbusy A318 i A319 obsługujące krótko i średniodystansowe połączenia.
Kolejny airbus A220-300 zbudowany dla Air France, to samolot o numerze seryjnym MSN 55367 i rejestracji F-HPNT. To 45. maszyna, która 24 lipca br. wylądowała na lotnisku CDG i pochodzi z zamówienia ogłoszonego w 2019 r. Kilka dni później, 27 lipca, nowy A220 zadebiutował na siatce połączeń francuskiej linii.
Samolot otrzymał imię Monbazillac. To miejscowość i gmina we Francji, w regionie Nowa Akwitania, w departamencie Dordogne. Znana jest także z Monbazillac AOC czyli appellation d’origine contrôlée tj. kontrolowane oznaczenie pochodzenia, francuskiego systemu certyfikacji przyznawanego pewnym regionom geograficznym, specjalizującym się w produkcji ściśle określonych, oznaczonych wyrobów spożywczych. W przypadku Monbazillac dla słodkiego białego wina produkowanego na lewym brzegu rzeki Dordogne, naprzeciwko miasta Bergerac, które obejmuje prawie 2000 hektarów winnic.
Pokład A220Nowe A220-300 AF zabierają na pokład 148 pasażerów (2-3). Dla porównania A318 i A319 mieszczą na pokładzie kolejno 131 i 142/143 pasażerów. Warto dodać, że każdy fotel w A220 jest wyposażony w porty USB typu A i C, a wszyscy pasażerowie mogą korzystać z dostępu do Wi-Fi na swoich osobistych urządzeniach. Samoloty te zadebiutowały na połączeniach Air France z początkiem sezonu zimowego 2021/22. O tym jak podróżuje się airbusem A220 Air France
mogliśmy się przekonać sami lecąc na salon lotniczy Paris Air Show 2023.
Zamówienie A220Oprócz zamówienia 60 maszyn A220 przewoźnik posiada także 30 opcji oraz 30 praw zakupu większego A220-300. Dostawy nowych samolotów zakończą w drugiej połowie 2026 r. Nowe A220-300 zastępują sukcesywnie flotę airbusów A318 i A319, których łącznie przewoźnik posiada jeszcze 12 sztuk. Opcje i prawa zakupu mogą być wykorzystane do powiększenia floty lub wsparcia spółki zależnej Air France-HOP!.
Trzeci na świecie największy użytkownik A220Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 101 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec lipca br. zamówionych było 941 maszyn A220: 118 A220-100 oraz 823 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 435 samolotów tego typu do 21 linii lotniczych: 72 A220-100 oraz 363 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (78), airBaltic (50) oraz Air France (45). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samoloty, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220".